2CD BACH JOHANN S. 6 sonat / ŁOSAKIEWICZ STAWARZ

2CD BACH JOHANN S. 6 sonat / ŁOSAKIEWICZ STAWARZ nr katalogowy: UMFC CD 112-113
  • Wydawca: Chopin University Press UMFC CD 112-113
    Rok wydania:  2019

    JOHANN SEBASTIAN BACH
    6 sonat na skrzypce i klawesyn

    CD1
    I. Sonata h-moll
    1. Adagio [03'44'']
    2. Allegro [02'56'']
    3. Andante [03'18'']
    4. Allegro [03'39'']

    II Sonata A-dur
    5. Dolce [02'59'']
    6. Allegro [03'18'']
    7. Andante [03'12'']
    8. Presto [04'33'']

    III Sonata E-dur
    9. Adagio [04'50'']
    10. Allegro [03'11'']
    11. Adagio ma non tanto [05'04'']
    12. Allegro [04'20'']

    CD2
    IV Sonata c-moll
    1. Largo [04'27'']
    2. Allegro [04'35'']
    3. Adagio [03'36'']
    4. Allegro [04'39'']

    V Sonata f-moll
    5. [Largo] [06'04'']
    6. Allegro [04'34'']
    7. Adagio [02'47'']
    8. Vivace [02'27'']

    VI Sonata G-dur
    9. Vivace [03'35'']
    10. Largo [01'42'']
    11. Allegro - harpsichord solo [03'21'']
    12. Adagio [02'51'']
    13. Allegro [03'29'']


    • Paweł Łosakiewicz - skrzypce / violin
    • Lilianna Stawarz - klawesyn / harpsichord

    "J.S. Bach – 6 Sonat na skrzypce i klawesyn obbligato BWV 1014-1019 to rozmowa, dialog, wzajemne nasłuchiwanie. Nagranie Pawła Łosakiewicza i Lilianny Stawarz ma wiele zalet. Co jednak najważniejsze, nie narzuca się, płynie w swoim tempie, zaciekawia, daje do myślenia. Artyści prawdziwie muzykują - gadają, dopowiadają, jakby nagle w dobrze znanych nutach Bacha odnaleźli tylko sobie znane historie."

    Jacek Hawryluk, Program 2 Polskiego Radia

    Johann Sebastian Bach wykorzystywał niemal wszystkie zastane formy muzyczne swoich czasów; używał ich oczywiście twórczo i czasem w sposób oryginalny. Sonata jest w jego twórczości reprezentowana bogato i różnorodnie, a wśród dzieł tego rodzaju najważniejsze miejsce zajmują sonaty z udziałem skrzypiec. Przypuszcza się, że wiele spośród nich mogło powstać w okresie działalności na dworze w Köthen - pisze Piotr Maculewicz w książeczce do płyty. - Pracodawca Bacha - muzykalny książę Leopold - otaczał się znakomitymi wirtuozami i chłonął najbardziej aktualny repertuar, w tym najmodniejszy - włoski. Na pewno wtedy powstały epokowe "Sei solo a violino", znane z autografu datowanego na rok 1720, w skład których weszły trzy sonaty i trzy partity (czyli suity lub sonaty da camera) na skrzypce solo - wyjątkowo, co podkreślał sam tytuł - senzabasso . Jednak datowanie innych dzieł kameralnych Bacha jest trudne, zachowały się bowiem na ogół tylko w rękopiśmiennych kopiach uczniów. Co ciekawe, żaden z tych utworów nie został wydany drukiem, choć zapotrzebowanie na taki repertuar było ogromne. Wybitny badacz twórczości Bacha - Christoph Wolff - przypuszcza, że powodem była bezkompromisowość autora, który nie czynił żadnych ustępstw wobec muzycznych dyletantów, a swe utwory komponował z myślą o muzykach o najwyższych umiejętnościach: zapewne o sobie i swych uczniach oraz synach.

    Paweł Łosakiewicz (skrzypce) oraz Lilianna Stawarz (klawesyn) - wybitni interpretatorzy muzyki dawnej - postanowili wspólnie nagrać 6 Sonat na skrzypce i klawesyn obbligato BWV 1014–1019 Johanna Sebastiana Bacha, a ich mistrzowskie interpretacje potwierdzają słowa Maculewicza - utwory te powstały z myślą o muzykach o najwyższych umiejętnościach. Pełno tu ukrytych subtelności, gra artystów jest lekka i wciągająca, a zarazem doskonale oddająca intencje kompozytora z Lipska. Jest to zarazem kolejna płyta w dorobku każdego z tych utytułowanych muzyków, w ubiegłym roku Lilianna Stawarz otrzymała Fryderyka za płytę z oratorium Antonio Caldary – Maddalena ai piedi di Cristo (w kategorii Album Roku – Muzyka Dawna), zaś wydany z Chopin University Press album Pawła Łosakiewicza 12 Fantazji na skrzypce solo / G. F. Telemann stanowi pierwsze polskie nagranie fonograficzne kompletu fantazji G.Ph. Telemanna.

    "Zabawne… słuchając tego duetu, nieodparcie mam wrażenie przyciągania kontrastów. On – jakby chciał "mówić" za dwoje. Ona - przeciwnie; rozmarzona, za wszelką cenę pozostająca w tle. Przedziwny związek nieco kapryśnych skrzypiec i piekielnie poważnego klawesynu. Ale czy właśnie nie na tak szerokim diapazonie rozpięta jest muzyka Jana Sebastiana? Czasami wstrząsająco poważna, innym razem rozkosznie radosna. 6 Sonat na skrzypce i klawesyn… dwojga doświadczonych artystów, którym nie jest wszystko jedno"

    Jacek Hawryluk, Program 2 Polskiego Radia

    Płyta CD oryginalna, nowa, zfoliowana, jewel case.


  • Stan nowa, w folii
    Liczba płyt w wydaniu dwie
  • Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.

44,00  PLN
cena z 23% VAT
Cena nie zawiera kosztów dostawy

szt.

Dostępność: 1 szt.

Waga: 0 kg

Czas realizacji: w ciągłej sprzedaży

Zapytaj o produkt

Koszyk jest pusty