CD PURCELL Lament Dydony RMF Classic Kolekcja

CD PURCELL Lament Dydony  RMF Classic Kolekcja nr katalogowy: 4806050
  • Wydawca: Universal 4806050

    Rok  wydania: 2012

     
     

               Mistrzowska kolekcja RMF Classic

                          HENRY PURCELL          

                             

    1. Chaconne 5.19
    The English Concert, Trevor Pinnock
    2. Sound, sound the trumpet 2.27
    Michael Chance kontratenor, Timothy Wilson kontratenor
    The English Concert, Trevor Pinnock
    3. Arise, ye subterranean winds (z The Tempest) 3.06
    Hervey Alan bas
    Philomusica of London, Sir Anthony Lewis
    4. Rondeau (z Abdelazer) 1.41
    Academy of Ancient Music, Christopher Hogwood
    5. If music be the food of love (z Twelfth Night) 2.07
    Barbara Bonney sopran
    Academy of Ancient Music, Christopher Hogwood
    6. Air from Abdelazer 1.24
    Academy od Ancient Music, Christopher Hogwood
    7. Fairest Isle (z King Arthur) 2.31
    Barbara Bonney sopran
    Academy of Ancient Music, Christopher Hogwood
    8. Hornpipe – Scotch Tune (z Amphitryon) 2.16
    Academy of Ancient Music, Christopher Hogwood
    9. Birthday Ode for Queen Mary 2.23
    Emma Kirkby sopran, Anthony Rooley lutnia
    10. Trumpet Tune (z The Indian Queen) 2.34
    The Michael Laird Brass Ensemble, Peter Hurford
    11. O God, Thou art my God 4.12
    Magnificat and Nunc Dimittis g-moll
    12. Magnificat 4.00
    13. Nunc dimittis 3.42
    14. Remember not, Lord, our offences 3.42
    Choir of Christ Church Cathedral, Oxford
    Francis Grier, organy, Simon Preston
    15. Funeral sentences for the death of Queen Mary 6.32
    Choir of St John`s College, Cambridge
    Symphoniae Sacrae Chamber Ensemble, Georg Guest
    16. Symphony from The Fairy Queen (z The Fairy Queen) 6.12
    English Baroque Soloists, Sir John Eliot Gardiner
    17. Music for a while (z Oedipus) 3.42
    James Bowman kontratenor
    Academy of Ancient Music, Christopher Hogwood
    18. Sweeter than Roses (z Pausanias) 3.09
    19. Evening Hymn 4.17
    Emma Kirkby sopran, Anthony Rooley lutnia
    20. Jehova, quam multi sunt hostes mei 7.36
    Choir of Christ Church Cathedral, Oxford
    Francis Grier, organy, Simon Preston
    21. Lament Dydony: ‘When I am laid in earth’ (z Dydona i Eneasz) 4.42
    Elin Manahan Thomas sopran
    The Sixteen Orchestra, Harry Christophers

     

            


    O kompozytorze:
    Henry Purcell (1659-1695) był twórczym fenomenem. Zmarł mając zaledwie 36 lat (prawdopodobnie na gruźlicę). Pozostawił po sobie ogromną ilość niezwykle różnorodnych utworów - od dostojnej muzyki liturgicznej po sprośne ballady uliczne. Był na tyle poważanym kompozytorem, że pochowano go w Westminster Abbey. Niesamowite jest to, że w czasie swojego krótkiego życia służył trzem angielskim królom: Karolowi II (panującemu w latach 1660-1685), Jakubowi II (panującemu w latach 1685-1688), Wilhelmowi III (panował w latach 1689-1694 wspólnie z Marią II Stuart i po jej śmierci do 1702 roku). Niestety niewiele informacji na jego temat przetrwało do naszych czasów.

    O utworach:
    Wczesna twórczość Purcella jest zdominowana przez muzykę instrumentalną i sakralną. Datowana ok. 1680 roku, Chaconne g-moll [1] być może była częścią zagubionego, okolicznościowego utworu. Manuskrypt sugeruje partie skrzypiec, dwóch altówek i kontrabasu, układu, który kompozytor Matthew Locke stosował w muzyce teatralnej tamtych czasów. Również na rok 1680 datowany jest O God, Thou art my God [11], jeden z najlepszych utworów służących oprawie sakralnej, który skomponował dla swojego chóru w Opactwie Westminsterskim. Remember not, Lord, our offences (około roku 1680, [14]) oparty jest na tekście zaczerpniętym z Modlitewnika powszechnego i stanowi przykład mistrzowskiego rzemiosła 21-letniego kompozytora, w którym harmonia podkreśla znaczenie tekstu. Jehova, quam multi sunt hostes mei [20] jest jednym z dwóch istniejących opracowań tego tekstu łacińskiego przez Purcella (ok.1680 r.). Ta przepiękna parafraza Psalmu 3 mogła zostać skomponowana specjalnie dla Królowej Katarzyny Bragançy - małżonki Króla Karola II. Z wczesnej twórczości kompozytora pochodzi także utwór Evening Service g-moll, z 1682 roku, zawierający potrójny Magnificat [12] i Nunc dimittis [13]. Mimo że utwory na głos i lutnię były tworzone o wiele rzadziej niż na chór, to hymn 'Now that the Sun hath veiled his light' [20], (ok. 1688 roku) stanowi połączenie inspirującej melodyjności i głębi. Utwór przez lata pozostał bezkonkurencyjny dla innych brytyjskich kompozytorów, aż do pojawienia się Edwarda Elgara 200 lat później.
    Przez ostatnie 5 lat życia, Purcell skupił się na tworzeniu muzyki do sztuk i śpiewanych dramatów. Nie wszystkim utworom udało się przetrwać upływ czasu, jak chociażby Pausanias (1695), z którego zachował się jedynie duet, a także Sweeter than roses [18] i Oedipus (?1692), z którego jedynie wspaniałe Music for while [17] ocalało. Na szczęście przetrwały muzyczne fragmenty komedii Johna Drydena Amphitryon (1690): Scotch Tune [8] oraz Abdelazar, or The Moor's Revenge (1695), z którego pochodzi słynne Rondo [4] i Aria [6]. Innym utworem związanym z teatrem jest pieśń z 1692 roku If music be the food of love [5], pierwsza z trzech opracowań poematu Henry'ego Hevenighama, opartego na fragmencie komedii Twelfth Night (Wieczór Trzech Króli) Shakespeare'a. Naturalną koleją rzeczy dla Purcella było skomponowanie utworu na większą skalę. Wspaniałym tego rezultatem była Dido and Aeneas (Dydona i Eneasz) - pierwsza opera w twórczości brytyjskiego kompozytora. Dydona - królowa Kartaginy jednoczy się z Eneaszem - wodzem trojańskim. Pod przebraniem Merkurego, Czarownica przypomina Eneaszowi o jego obowiązku podróży do Włoch. Historia kończy się jednak tragicznie: Dydona umiera ze złamanym sercem, śpiewając swój lament 'When I am laid in earth' [21].

    Ostatni rok życia kompozytora przyniósł dwie nowe produkcje. The Indian Quenn (1695) jest egzotycznym widowiskiem, opartym na tragicznym konflikcie pomiędzy Aztekami a Majami. Trumpet Tune [10] prosi o pomoc we wzmocnieniu ducha królowej Majów - Zempoalli. Ostatnie badania podniosły pytanie co do przypisana kompozycji Tempest, ot The Enchanted Island (1695) (ostatnia z adaptacji Shakespeare) Purcellowi, jednakże po wysłuchaniu 'Arise ye subterranean winds' [3] ciężko jest mieć jakiekolwiek wątpliwości.


    Płyta CD oryginalna, nowa, zafoliowana.

  • Stan nowa, w folii
    Liczba płyt w wydaniu jedna
    Stan Nowy
    Opakowanie w folii
  • Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.

24,99  PLN
14,00  PLN
cena z 23% VAT
Cena nie zawiera kosztów dostawy

szt.

Dostępność: 1 szt.

Waga: 0 kg

Czas realizacji: w ciągłej sprzedaży

Zapytaj o produkt

Koszyk jest pusty